Sprid din säd gratis!

Man lär sig något nytt varje dag och igår hittade jag ett inlägg av Bli Politiker i kommentarerna hos Christian Engström.

Tydligen är det inte ovanligt att jordbrukare tvingas betala royalty för att de gör som man alltid gjort och sparar en del av skörden för att använda som utsäde kommande år.

Erik Sundvall informerar dock om att det även finns royaltyfri säd och dessutom något som i det närmaste kan liknas vid ett jordbrukets Pirate Bay vid namn föreningen Sesam.

Jag har full förståelse för att de som jobbar med växtförädling och driver fram nya tåliga sorter som ger bättre avkastning såklart vill ha betalt för sina produkter och det får ju producenten när bonden köper utsädet.

Men att man dessutom ska ha royalty för att grödan av egen kraft med hjälp av en jordbrukares arbetsinsats förökar sig år efter år tycker jag känns en aning magstarkt även om jag ser affärsidéen i detta.

Borde inte jordbrukaren i sin tur ha royalty på royaltyn för sin arbetsinsats?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0