Här kommer en Nypirat!

Jag är nykomling på många vis, inte minst i den sk bloggosfären, så jag får väl ta mig fram med stapplande steg bland bloggposter, trackbacks, pingbacks och allt vad det heter.

Helt ny är jag inte i denna värld av skrivande på nätet då jag var med på den gamla tiden, runt 98-99, då det hette att man skrev Reload. Sedan kom det att kallas Dagbok på nätet och därefter lade jag av ett tag. Det är många år sedan nu.

De senaste åren har jag nöjt mig att oftast skriva i andras kommentarsfält eller get utlopp för min frustration på någon mailinglista eller i något forum. Numera kommer jag försöka samla (en del av) mina utbrott och funderingar här istället.

Jag är nybliven piratpartist och det var inte alldeles självklart att ta det steget då jag egentligen inte fullt ut sympatiserar med alla delar i Piratpartiets program. Jag är upphovsman och jag har lite svårt att tänka mig att alla mina bilder ska bli fria för alla att använda efter så kort tid som fem år. Eller ännu värre, att alla bildbyråer efter fem år ska kunna knäppa en fotograf på näsan och säga "Nejdu, det är våra bilder nu och nu behöver vi inte längre betala royalty till dig."

Jag får fundera vidare på hur jag vill ha det och hur jag vill att upphovsrättslagstiftningen ska se ut och fungera i framtiden, men långt viktigare är att vi gemensamt tar tag i integritetsfrågorna omgående. Utvecklingen vi ser med FRA, IPRED, ACTA, Telekompaket och annat läskigt gör mig allvarligt talat mörkrädd för framtiden.

Det som skrämmer mig mest är att jag inte vet om politikerna gör allt detta på pin kiv eller om de inte förstår bättre än så här? Irriterad blir jag när vi nu hör S, M, FP och C tävla om vem som är bäst på intergitetsfrågor trots att dessa partier först borde fundera på sina roller när det gäller de intergitetskränkande lagar vi ser komma på löpande band. Hur trovärdiga är de? Ett bra exempel på vad jag talar om är gårdagens upplaga av SVT:s Agenda.

Lite trist är det när vi ser enskilda politiker stå upp och kämpa för vår sak på andra sidan stängslet, för det finns enstaka politker som valde fel och nu inte vågar komma över till Piratpartiet, eller vågar de? Hemma i sitt eget parti kommer de bara att kollras bort och offras när det väl gäller att komma till beslut.

Vi har de politiker vi förtjänar sägs det, och då måste vi byta ut dem för vi förtjänar bättre än så!

Kommentarer
Postat av: Mattias

Hej och välkommen som ny pirat.



Kul att se att det är fler som kritiserar piratpartiets syn på upphovsrätt. Jag gör det också, men åt andra hållet. Jag tycker att även kopiering för kommersiell användning ska vara tillåten. Det ligger ju en bit ifrån vad Piratpartiet tycker, men man får väl gå med i det partiet som tycker som en mest i de flesta frågor.



Observera att det inte bara är bildbyråer som kommer ha rätt att knäppa dig på näsan, utan även vanliga människor. Bildbyråer kommer närmast att ha spelat ut sin roll.

2009-05-13 @ 00:45:48
Postat av: Nypirat

@Mattias: Jodå, jag inser att det inte bara gäller bildbyråer men "skadan" blir desto större med dessa då man ju sätter i system att ge dem tillgång till stora delar av de bästa bilderna.



Lösningen är kanske då att man med tillräcklig framförhållning kan säga upp avtalet så bilderna aldrig övergår i byråns kontroll.



Om nu bildbyråerna överlever med dagens modell. Det finns ju inget som säger att konceptet håller i framtiden.

2009-05-13 @ 07:41:25
Postat av: Mattias

Ja, jag inser att skadan kan bli ganska stor för vissa personer. Men samtidigt tror jag inte man kan ställa enskilda yrkesgruppers inkomst som argument mot den stora massans rätt att ta del av och sprida kultur.



Jag kommer själv utbilda mig som programmerare i framtiden, så jag har tänkt igenom det här en del. Om Piratpartiet driver igenom den politik jag vill kommer det förmodligen bli svårare för mig att försörja mig. Men jag röstar på dem ändå eftersom jag tycker det är rätt.



Jag har svårt att se att bildbyråer skulle vara nödvändiga i en värld där alla får kopiera av alla. Och där det inte finns några regler som säger vad som får kopieras.

2009-05-15 @ 22:06:19
Postat av: Erik Sundvall

Välkommen till bloggosfären!

2009-05-29 @ 00:14:23
URL: http://erik.urgott.se/
Postat av: Nypirat

@Erik Sundvall:

Tack tack!

2009-05-29 @ 04:19:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0